KM

7. suruhanjaya, peranan, fungsi, sprm, spr, beza dng kementerian 006, 008
SPR: badan pengendali perjlnan pr samada di peringkat Dewan Rakyat (Parlimen) mahupun Dewan Undangan Negeri DUN
dibentuk pd 4/9/1957 di bawah perutkan perkara 113,114 perlembagaan persekutuan
peranan: mengendali sesebuah pr 
menjlnkan semakan persempadanan kawasan2 pr parlimen & negeri x kurng dr 8 tahun selepas tarikh siapnya urusan kajian & persempadan semula yg terdahulu 
jlnkan urusan pendaftaran serta menyemak & kemaskini senarai nama2 daftar pemilih bukan saja mendaftar pemilih yg baru tapi juga mengeluarkan nama pemilih yg telah tinggal dunia dng kerjasama JPN - hanya pemilih2 berdaftar berhak mengundi
bertanggungjawab mengendalikan pr umum & rakyat kecil yakni melibatkan pemilihan ahli2 Dewan Rakyat & DUN termasuklah pr kecil jika ada kekosongan 
proses: pengeluaran writ - penamaan calon - kempen pr - pengundian - penjumlahan rasmi undian - pegumuman keputusan 
pastikan perjlnan pr lancar, adil

SPRM – Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia
ditubuh bawah Seksyen 7 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009
mencegah kes rasuah 
fungsi: 
menerima aduan 
jlnkan siasatan
mendidik komuniti, tingkatkan kesedaran awam - Program Wira AntiRasuah
sedia khidmat nasihat utk bantu organisasi cegah rasuah 

Suruhanjaya Perkhidmatan Awam
Badan bertugas utk ambil pekerja dlm sektor awam
perkara 144 tugas
melantik, mengesahkan, memasukkan ke dalam perjawatan tetap atau perjawatan berpencen
menaikkan pangkat
menukarkan & menjlnkan kawalan tatatertib ke atas anggota2 perkhidmatan atau perkhidmatan2 yg diliputi oleh bidang kuasanya 

SUHAKAM
melindungi hak asasi rakyat
siasat aduan langgar hak asasi 
beri pendidikan
nasihat & bantu kerajaan wujud undang2 & prosedur kaitan hak asasi
mengesyorkan kpd kerajaan utk terima pakai triti antarabangsa 

Beza:
Aspek Suruhanjaya (SPRM, SPR, dll.) Kementerian (KPM, KKM, dll.)
Kedudukan Bebas drpd politik / separa bebas, tertakluk kepada undang-undang khusus Di bawah kuasa eksekutif (Kabinet)
Laporan kepada Terus kepada Parlimen atau Yang di-Pertuan Agong Kepada Perdana Menteri / Menteri Kabinet
Kuasa Diperuntukkan secara langsung oleh Perlembagaan atau Akta Parlimen Berdasarkan dasar kerajaan semasa
Tanggungjawab utama Kawal selia, penyiasatan, pemantauan, pelaksanaan bebas Merancang, menggubal, dan melaksanakan dasar awam
Campur tangan politik Sepatutnya bebas dari pengaruh politik Tertakluk kepada keputusan politik semasa
Contoh SPRM, SPR, SUHAKAM, Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Kementerian Pendidikan (KPM), Kementerian Kesihatan (KKM), Kementerian Kewangan

8. Keberkesanan parlimen - perundangan 009
Parlimen teras pembentukan acuan pentadbiran dan perundangan negara 
3 komponen besar: YDPA, Dewan Rakyat & Dewan Negara
semua undang2 diluluskan di peringkat persekutuan mesti melalui tiga2 komponen
YDPA memberi perkenan kpd sesuatu rang undang2 telah diluluskan
parlimen berteraskan model sistem parlimen British Westminster mempunyai beberaja JK sebagai mekanisme pengurusan & pentadbiran institusi tertinggi negara 
pilih ahli2 jawatankuasa Dewan
menimbangkan perkara2 diserahkan oleh Dewan Rakyat demi kepentingan ahli2 Dewan
menimbang & menyerahkan penyata yg diserah oleh Dewan Negara ttg perkara berkaitan dng peraturan mesyuarat Majlis Dewan
menasihati YDP Dewan dlm menyediakan kemudahan & keselesaan utk ahli Majlis Dewan
memeriksa kira2 kerajaan & perutkan wang oleh parlimen menepati perbelanjaan negeri
memeriksa kira2 badan pentadbiran & pertubuhan yg mengurus wang negeri yg akan dibentang dlm Majlis Dewan
memeriksa penyata kira2 negara yg dibentangkan dlm Majlis Mesyuarat Dewan

Keberkesanan Parlimen Malaysia boleh dinilai dari beberapa aspek, termasuk fungsi perundangan, pengawasan terhadap kerajaan, dan peranan sebagai forum perdebatanSecara umum, Parlimen Malaysia mempunyai peranan penting dalam sistem demokrasi negara, namun terdapat juga cabaran yang dihadapi dalam memastikan keberkesanannya.
Fungsi Parlimen Malaysia:
  • Perundangan:
    Parlimen bertanggungjawab untuk meluluskan undang-undang persekutuan, membuat pindaan kepada undang-undang yang sedia ada, dan meluluskan bajet kerajaan.
  • Pengawasan:
    Parlimen berperanan untuk memeriksa dasar-dasar kerajaan dan memastikan bahawa kerajaan bertanggungjawab kepada rakyat.
  • Perdebatan:
    Parlimen berfungsi sebagai forum untuk membincangkan isu-isu kepentingan awam dan membolehkan ahli-ahli parlimen menyuarakan pandangan mereka. 
Cabaran Keberkesanan:
  • Polarisasi politik yang semakin meningkat boleh menjejaskan keupayaan Parlimen untuk mencapai konsensus dan meluluskan undang-undang yang berkesan.
  • Keterbatasan Kebebasan:
    Terdapat perdebatan mengenai sejauh mana Parlimen bebas daripada pengaruh eksekutif dan kepentingan lain.
  • Prosedur parlimen yang kompleks dan kadang-kadang memakan masa boleh melambatkan proses membuat keputusan.
  • Penglibatan Awam:
    Peningkatan penglibatan awam dalam proses perundangan boleh membantu memastikan bahawa Parlimen lebih responsif kepada kehendak rakyat. 
Langkah-langkah untuk Meningkatkan Keberkesanan:
  • Memperkukuhkan Kebebasan Parlimen:
    Memastikan Parlimen bebas daripada pengaruh luar dan mempunyai kuasa yang mencukupi untuk menjalankan fungsinya menurut Astro Awani. 
  • Memperkemas Prosedur:
    Memudahkan dan mempercepatkan proses parlimen untuk membuat keputusan yang lebih efektif. 
  • Meningkatkan Penglibatan Awam:
    Menggalakkan penglibatan awam dalam proses perundangan dan membuat keputusan melalui laman web Parlimen Malaysia. 
  • Meningkatkan Transparansi:
    Meningkatkan ketelusan dalam proses Parlimen untuk memastikan akauntabiliti dan kepercayaan awam. 
9. Isu-isu pelantikan ketua hakim negara 010
Ketua Hakim Negara=pegawai tertinggi badan kehakiman - badan ini pastikan undang2 dilaksana dng adil
perkara 122B
ketua hakim negara, hakim2 mahkamah persekutuan, presiden mahkamah rayuan, hakim2 besar mahkamah tinggi dilantik oleh YDPA yg bertindak atas penasihat PM setelah berunding dng MRR
sebelum menasihat YDPA bagi pelantikan seorg hakim kecuali pelantikan ketua hakim negara, PM perlu berunding dng ketua hakim negara terlebih dahulu 

kelemahan proses pelantikan:
-pengaruh besar eksekutif - PM 
kuasa PM bleh mencampuri kebebasan kehakiman - kebebasan jejas
doktrin pengasingan kuasa = syarat sistem demokrasi berparlimen - perundangan, eksekutif, kehakiman
lemahkan prinsip pengasingan kuasa
Cadangan: pindaan perlembagaan hadkan kuasa PM
-kurang ketelusan
proses lantik secara tertutup
tanpa penglibatan awam 
rakyat hilang yakin, kepercayaan awam merosot 
Cadangan: penglibatan masyarakat - semakan awam terhdp calon
-pelantikan berdasar kesesuaian politik bukan merit
syarat pemilihan tidak jelas 
risiko pelantikan berat sebelah 
lantik utk kepentingan politik 
melemahkan prinsip kedaulatan undang2 
Cadangan: tetapkan kriteria jelas - berdasarkan integriti, pengalaman hakim 

好处是
要相信perlembagaan 
要相信PM
PM人民代表
选最适合的人
Jaga kestabilan negara - keseimbangan kuasa 

perkara 122(1A) 
YDPA atas nasihat ketua hakim negara boleh melantik hakim tambahan bagi mahkamah persekutuan dr kalangan individu yg telah memegang jawatan dlm bidang kehakiman tertinggi di Msia bagi apa2 maksud & bagi suatu tempoh masa tertentu 
seorg hakim bleh pegang jawatan sehingga umur 65 tahun
bleh disamabung selama 6 bulan selepas umur persaraan 65 tahun
seseorg hakim x bleh dilucutkan jawatan kecuali atas perakuan sebuah tribunal khas yg ditubuhkan oleh YDPA 
tribunal perlu diketuai oleh ketua hakim negara & anggota sekurang2 5 hakim atau bekas hakim iaitu hakim berjawatan lebih tinggi drpd hakim yg hendak dipecat 
seseorg hakim bleh dipecat atas alasan perlanggaran mana2 perutkan kod etika kehakiman sprtimana perutkan perkara 125 (3) 

10. Ekonomi Madani - approach, inisiatif, dasar ekonomi
Madani: maju dari segi pemikiran, kerohanian, akhlak, kebendaan
diluncurkan pd 27/7/2023
kerangka utama ekonomi negara dlm jangka sederhana dng tumpuan penstrukturan semula ekonomi ke arah aktiviti bernilai tambah tinggi, lebih berdaya saing & lestari 
tujuan: memastikan kemakmuran ekonomi 
meningkat kualiti & taraf hidup
3 teras utama:
menaikkan siling - meningkat daya saing - meletakkan Msia menjadi peneraju ekonomi rantauu Asia
menaikkan lantai - meningkat taraf hidup - memastikan kesaksamaan peluang - perlindungan sosial
tatakelola baik & reformasi sektor awam - utamakan ketelusan, kecekapan, akauntibiti kerajaan 

- tingkat/galak pelaburan
Msia catat pelaburan digital RM185.3 billion
akan wujud 64k peluang kerja 
pelaburan Microsoft bangun sistem & infrastruktur awan & kecerdasan buatan 
RM10.5 billion
tubuh Pusat Kecemerlangan AI Nasional 
Google pusat data & wilayah awan pertama 
RM9.4 billion
Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030
-bangun teknologi hijau 
bangun kenderaan elektrik
pelaburan semikonduktor 6/2024 berjaya menarik RM34 billion
kurangkan gantung kpd sektor tradisional
tingkatkan industri berasas teknologi terkini, tenaga bleh diperbaharui 

- pengurusan subsidi lebih baik 
sumbangan tunai ramah STR
B40
mendepani cabaran kos hidup 
sumbangan asas ramah SARA
RM100 sebulan 
memanfaatkan wang bantuan bagi dptkan barang keperluan asas 

-tingkatkan gaji minimum 
Dasar Gaji Progresif
kurang jurang pendptan
Meningkat tahap kemahiran & produktiviti pekerja

11. Malaysia sebagai pengerusi ASEAN ke-46 - ASEAN-GCC negara2 teluk 013
Persatuan Negara2 Asia Tenggara
ditubuh pd 8/8/1967 di Bangkok
melalui Deklarasi Bangkok drpd satu sidang kemuncak yg dihadiri oleh perwakilan drpd 5 negara: M'sia, Singapura, Thai, Indonesia, Filipina
anggota lain: Laos, Brunei, Kemboja, Vietnam, Myanmar
matlamat: 
keamanan, kestabilan, pertumbuhan ekonomi, pembangunan, kerjasama sosio-budaya 
tema 2025: keterangkulan & kelestarian 

realisasikan Wawasan Komuniti ASEAN 2045
tujuan: 
merealisasikan komuniti ASEAN yg bersatu padu dr segi politik, bersepadu dr segi ekonomi, bertanggungjawab dr segi sosial utk tindak balas dng berkesan terhdp cabaran & peluang semasa & masa depan
3 tonggak komuniti: 
komuniti politik-keselamatan ASEAN, komuniti ekonomi ASEAN, komuniti sosio-budaya ASEAN
keutamaan sebagai pengerusi:
mengekalkan keamanan, kestabilan dan kemakmuran serantau melalui dialog dan diplomasi, berlandaskan prinsip Kepusatan ASEAN (ASEAN Centrality)
meningkatkan perdagangan dan pelaburan intra-ASEAN serta mengemudi usaha-usaha meneroka dan memperluas kerjasama dan perkongsian ekonomi di luar rantau ASEAN
menggalakkan pembangunan, pertumbuhan dan kemakmuran demi kesejahteraan rakyat di rantau ini

ASEAN-GCC: perdagangan halal, kewangan Islam - Msia sebagai peneraju global dlm perbankan Islam bleh kongsi pakar, kerjasama dlm minyak & gas 
ASEAN-CHINA: perdagangan, pelaburan, pelancongan & budaya, infrastruktur, digitalisasi, projek Jalur dan Laluan (BRI) di Msia
GCC-CHINA: fokus industri tenaga, pelaburan, pembinaan, teknologi

Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP) 15 negara 
Australia
China
Japan
Korea
New Zealand
melupuskan atau mengurangkan tarif 
memudahkan syarikat tempatan dalam mendapatkan bahan mentah dari negara dunia ketiga lain
 
tingkatkan kerjasama strategik 
ASEAN-GCC-CHINA
Sidang Kemuncak ASEAN & Majlis kerjasama teluk & China di KL 27/5
bina jambatan dng Asia Tenggara, dunia Islam & kuasa global utama - China
peranan China juga dijangka menonjol dalam rangka kerja tiga hala melalui Inisiatif Belt and Road, pelaburan dalam tenaga boleh diperbaharui di Teluk, dan sokongan infrastruktur di Asia Tenggara
Msia kedudukan unik, jadi tumpuan diplomasi global
Kuala Lumpur akan menjadi tuan rumah Sidang Kemuncak Asean ke-46, Sidang Kemuncak Asean-GCC kedua dan Sidang Kemuncak Ekonomi Asean-GCC-China sulung secara serentak pada akhir bulan Mei

mengintegrasi ekonomi digital serantau 
DEFA Perjanjian Rangka Kerja Ekonomi Digital ASEAN
meningkatkan e-dagang serantau tetapi juga mengukuhkan keselamatan siber dan tadbir urus data melalui piawaian dan prinsip yang sama
buka peluang transformatif utk perusahaan kecil & sederhana PKS
pemangkin utama melonjakkan saiz ekonomi digital ASEAN kpd AS$2 trillion menjelang 2030
Perluasan kesalinghubungan pembayaran digital rentas sempadan
PM melancarkan sambungan sistem pembayaran digital dng Kemboja

memperkukuh ASEAN dng tambah anggota 
Timor-Leste mohon jadi ahli 
memperluas geografi 
kukuh ekonomi

wujud tanggungjawab sosial serantau
Isu gempa bumi bermagnitud 7.7 di Myanmar pd Mac
bantuan kemanusiaan merangkumi bekalan keperluan asas
hantar Pasukan SMART
tubuh hospital medan di Bandar Sagaing 

2015, M'sia pengerusi 
tuan rumah sidang kemuncak ASEAN kali 26, 27
sidang di KL, sasaran ASEAN dlm Pelan Tindakan Komuniti ASEAN (2009-2015) utk mewujudkan Komuniti ASEAN telah dilancarkan
Pelan Visi Komuniti ASEAN Pasca 2015 iaitu ASEAN 2025: Bersama Maju ke Hadapan telah dilancarkan
2016 di Laos, 3 tunggak utama Komuniti ASEAN dimuktamadkan: Komuniti Ekonomi (AEC), Komuniti Keselamatan Politik (APSC), Komuniti Sosio-Budaya (ASCC)
AEC paling utama sebab sebagai pra-syarat utk merealisasikan tunggak lain
tujuan: mewujudkan pasaran & pengeluaran asas tunggal berasaskan ciri tertentu spt barangan aliran bebas, pelaburan, perkhidmatan, modal & buruh kemahiran & menggalakkan sikap persaingan serantau, mewujudkan kemakmuran & meningkatkan daya tarikan kpd pelabur asing 

-memperkukuh hubungan luar
ASEAN+3 China, Jepun, Korean Selatan
RCEP luaskan pasaran, rundingan tarif
-menangani isu global & serantau 
isu krisis pelarian Rohingya
isu keselamatan siber dan keselamatan maritim di Laut China Selatan

kepimpinan Msia bawa idea baharu & pendekatan seimbang dlm menangani isu serantau & global
mengadakan perbincangan tegas antara negara anggota Asean & China mengenai kod tatalaku di Laut China Selatan

    Cabaran Malaysia sebagai Pengerusi ASEAN 2025 

    🛑 1. Isu Geopolitik Serantau

    a. Krisis Myanmar

    • Konflik berterusan antara junta tentera dan gerakan penentang.

    • ASEAN dilihat lemah kerana tiada tindakan tegas sejak rampasan kuasa 2021.

    • Malaysia perlu menyatukan pendirian negara anggota dan mendesak penyelesaian lebih konkrit, termasuk penghantaran bantuan kemanusiaan.

    b. Ketegangan Kuasa Besar: AS–China

    • ASEAN terhimpit antara pengaruh ekonomi China dan tekanan keselamatan AS.

    • Malaysia perlu mengekalkan pendirian berkecuali (neutrality) tanpa memecah-belahkan kesatuan ASEAN.

    • Isu Laut China Selatan juga kekal sensitif.


    📉 2. Ketidakseimbangan Ekonomi

    a. Jurang Ekonomi Dalam ASEAN

    • Negara seperti Singapura dan Malaysia jauh lebih maju berbanding Laos atau Myanmar.

    • Ini menjejaskan keupayaan pelaksanaan dasar bersama seperti digitalisasi dan perdagangan rentas sempadan.

    b. Isu Tarif & Proteksionisme

    • Tariff AS dan perang perdagangan global menekan eksport negara ASEAN.

    • Malaysia sebagai pengerusi perlu mencari pendekatan kolektif untuk melindungi kepentingan serantau.


    👥 3. Keterlibatan Rakyat & Inklusiviti

    • Kesedaran rakyat tentang ASEAN sangat rendah, terutama golongan belia.

    • Cabaran: Menjadikan ASEAN relevan di peringkat akar umbi melalui pendidikan, budaya, dan media sosial.

    • Sektor seperti belia, wanita, orang kurang upaya (OKU), dan luar bandar sering terpinggir daripada dasar besar ASEAN.


    📲 4. Kelembapan Transformasi Digital

    • Tidak semua negara mempunyai infrastruktur digital atau dasar perlindungan data yang setara.

    • Malaysia perlu pastikan kerangka ASEAN Digital Economy Framework Agreement (DEFA) tidak hanya menguntungkan negara maju.


    🏛️ 5. Proses Pentadbiran ASEAN yang Lemah

    • Tiada kuasa menguatkuasakan dasar ASEAN secara tegas (berbanding EU).

    • Bergantung kepada konsensus penuh – yang sering menyebabkan keputusan tertangguh.

    • Malaysia harus bijak membina persepakatan, bukan tekanan, dalam memacu dasar baru.


    🌱 6. Cabaran Kelestarian Alam Sekitar

    • Ancaman iklim seperti jerebu rentas sempadan, pencemaran laut, dan pembalakan tidak mampan. - gempa bumi Myanmar

    • Sukar capai tindakan kolektif kerana polisi alam sekitar sangat berbeza antara negara anggota.

    • Malaysia mahu mengarusperdanakan “Agenda Hijau” – satu cabaran besar dalam zon pertumbuhan berasaskan industri.


    Peranan Malaysia sebagai Pengerusi ASEAN 2025 datang dengan tanggungjawab berat dalam:

    • Menyatu suara 10 negara yang berbeza latar belakang politik, ekonomi, dan budaya.

    • Menghadapi krisis serantau sambil menjaga hubungan dengan kuasa global.

    • Memastikan ASEAN kekal relevan untuk generasi muda dan masa depan serantau yang mampan.


    12. Pembinaan negara bangsa - patriotisme, pljr pakai lencana jalur gemilang 014 
    Patriotisme: perasaan cinta yang kuat terhadap negara sendiri
    jaga imej negara 
    bekerjasama demi keamanan 
    semai rasa bangga 
    didik pelajar utamakan identiti kebangsaan 
    jalur gemilang lambang kedaulatan negara 
    sebagai tanda penghormatan terhdp negara
    tanggungjawab
    ingat berterusan sebagai warganegara 

    cara lain: iklan, drama, dokumentari, pendidikan, program integrasi kaum - rukun tetangga, tempat pelancongan - hargai tokoh2 & sj pejuang kemerdekaan 

    Perpaduan: keadaan bersatu 
    Integrasi: rapat 
    Negara: kawasan yg mempunyai sempadan yg jelas 
    Bangsa: sekumpulan manusia yang mempunyai ciri dan sifat yang sama
    Nasionalisme: semangat kenegaraan yang tercetus menyebabkan rakyat dalam sesebuah negara bangkit mahu memerintah sendiri
    Keinginan mahu memerintah sendiri dan menentukan hala tuju masa depan negara sendiri
    membawa perasaan bahawa negara sendiri lebih baik berbanding negara orang lain
    pembakar jiwa untuk menuntut merdeka
    Masyarakat majmuk
    Asimilasi: A+B+C=A
    Asimilasi budaya
    Asimilasi struktur 
    Amalgamasi: A+B+C=D
    Pluralisme: A+B+C=A+B+C 
    Pluralisme budaya 
    Pluralisme ubahsuaian
    Hubungan etnik

    Comments

    Popular posts from this blog

    Final Cell Culture

    Brain