3 Perlembagaan Malaysia
perlembagaan = undang2 asas & paling tinggi
= himpunan kaedah memperihalkan keseluruhan sistem sesebuah negara:
perkara berkaitan institusi dlm negara
adat
prinsip asas membentuk sistem umum masyarakat
= mengandungi corak pemerintahan. sistem politik, prinsip-prinsip ttg hubungan antara 3 badan pemerintah utama dlm negara:
eksekutif, perundangan/legislatif, kehakiman
= satu dokumen atau himpunan maklumat yg mengandungi peraturan, undang2 & prinsip asas serta nilai yg memandu kerajaan serta masyarakat dlm kehidupa bernegara
perlembagaan bertulis = prinsip2 perlembagaan yg disusun & dikumpul menjadi 1 dokumen, peranan & proses perundangan sesebuah negara dicatat dng jelas
perlembagaan tidak bertulis = prinsip2 perlembagaan tidak terkumpul dlm 1 dokumen, tidak terletak pd akta parlimen, piagam, konvensyen, keputusan mahkamah, adat, amalan: UK, New Zealand
sj
sistem beraja abad ke15, dasar penjjan British
perlembagaan mula akhir abad ke19 bawah naungan British
asas terkandung sebelum merdeka:
pentadbiran raja
penasihat Inggeris
badan perundangan persekutuan (Majlis Mesyuarat Persekutuan)
Kesatuan Melayu (MU) 1946
PTM 1948
4 peringkat
MU 1/4/1946
Sir Harold MacMichael & raja
arahan diraja (Royal Decree) 23/3/1946
sistem pemerintahan secara kesatuan - 9 negeri Melayu, Pinang, Melaka
kuasa pentadbiran pusat - Gabenor MU kuasa pengampunan & pembatalan keputusan Majlis Perundangan, dibantu oleh Majlis Mesyuarat Undangan & Kerja
bidang kuasa raja Melayu - hal ehwal agama Islam, adat Melayu
badan perundangan di peringkat kerajaan pusat & negeri
prinsip kerakyatan - jus soli
PTM 1948
9 negeri Melayu, Pinang, Melaka, ketua Pesuruhjaya Tinggi
badan perundangan di peringkat persekutuan
Majlis Mesyuarat Kerajaan di peringkat persekutuan menasihati pesuruhjaya tinggi
pesuruhjaya tinggi - kuasa pembatal
pentadbiran ketua raja dibantu Menteri Besar dan MMK Negeri
kewarganegaraan - pendaftaran & naturalisasi
perlembagaan negeri masing2
Majlis Raja2
PTM 1957
persidangan London 1956
Lord Reid ketua Jawatankuasa Perlembagaan 3/1956
Suruhanjaya Reid obj:
wujud sebuah bangsa bersatu, bebas, demokratik
peluang untuk pembangunan hasil2 negeri, peliharaan & pertambahan baik taraf kehidupan penduduk
tumpuan:
wujud kerajaan pusat kuat - pentadbiran licin & rapat
taraf kewarganegaraan sama
setiap negeri diberi kuasa tentu
sistem raja asas raja berperlembagaan mempunyai kedaulatan & kebesaran
kuasa dijln oleh MB/MMKN
kedudukan istimewa org Melayu kekal
11 ahli mengkaji rangka perlembagaan 2/1957
perlembagaan dilulus pd 15/8/1957, dikuatkuasa pd 27/8/1957
kandungan:
YDPA ketua negara & raja2 ketua negeri
kedudukan org Melayu kaum bumiputera
bhs Melayu bhs kebangsaan
seseorg lahir pd/lepas merdeka jadi wargenegara
Islam agama rasmi - bebas beragama
PM 1963 SSS
Jawatankuasa Perundingan Perpaduan Msia 1961
Suruhanjaya Cobbold 1962
setuju kandungan PTM asas PM
Jawatankuasa Antara Kerajaan 1962
kepentingan SS:
kedudukan istimewa bumiputera SS
bidang kuasa istimewa
kerusi di Dewan Rakyat Persekutuan
Konsep ketinggian
perlembagaan ialah undang2 tertinggi & utama dlm persekutuan
semua undang2 yg digubal atau bakal digubal x bleh bercanggah atau berttgan dng perutkan perlembagaan
jika berlaku percanggahan, undang2 terbatal setakat mana ia bercanggah
Kandungan perlembagaan
15 bhg, 183 perkara, 13 jadual
nama persekutuan, agama Islam, perlembagaan
kebebasan asasi
unsur persekutuan
negeri2 dlm persekutuan
perhubungan negeri dlm persekutuan
kewangan persekutuan
pilihanraya
kehakiman
perkhidmatan awam
kuasa2 khas bagi menangani anasir subversif & daurat
perutkan am & pelbagai
perutkan sementara & tambahan
kedaulatan raja2
prosiding terhdp YDPA & raja2
Unsur tradisi:
pemerintahan beraja
agama Islam - hal mutlak raja
bhs Melayu - Austronesia
kedudukan istimewa Melayu
Perutkan utama:
bhs Melayu ialah bhs kebangsaan
Islam ialah agama persekutuan & kebebasan agama
kewarganegaraan
kedudukan istimewa Melayu & bumiputera SS
hak kebebasan asasi:
5 kebebasan diri
6 keabdian & kerja paksa dilarang
7 perlindungan drpd undang2 jenayah yg berkuat kuasa kebelakang & pembicaraan berulang
8 sama rata
9 larangan buang negeri & kebebasan bergerak
10 kebebasan berckp berhimpun & menubuh persatuan
11 kebebasan agama
12 hak berkenaan dng pelajaran
13 hak terhpd harta
Perlembagaan negeri
perkara bhg 1 jadual 8:
perutkan tetap yg berkaitan dng perkara Raja/YDPN, badan pemerintahan MMK, badan perundangan Dewan Undangan Negeri DUN
perutkan kewangan
layanan sama rata bagi pekerja2 negeri
pindaan perlembagaaan
perutkan mengenai YDPN berkaitan dng Melaka, Pinang, SS - tiada sultan
perutkan perlu:
pengagihan kuasa perundangan
pengagihan kuasa pemerintahan
pengagihan kuasa kewangan
tanah
pembangunan negara
tinjauan persekutuan, agihan persekutuan kpd negeri & pemeriksaan persekutuan mengenai kegiatan negeri
Majlis negara bagi kerajaan tempatan
Pindaan perlembagaan
tambah/mansuh jika:
sesuatu perutkan x sesuai lagi dng keadaan semasa masyarakat & negara
kehendak rakyat telah berubah & ada keperluan kpd undang2 atau prosedur baru diwujudkan bagi memenuhi kehendak atau permintaan tersebut
4 kaedah meminda perlembagaan:
pindaan berdasarkan undian lebih 2/3 dlm tiap2 dewan & persetujuan Majlis Raja2
pindaan berdasarkan undian lebih drpd 2/3 dlm setiap dewan Parlimen & persetujuan YD SS
pindaan yg berasaskan kelebihan suara biasa/suara majoriti biasa (sekurang2 1 undi) dlm setiap dewan Parlimen
pindaan berdasarkan undi 2/3 setiap dewan Parlimen tanpa memerlukan persetujuan sesiapa pun di luar Parlimen
4 Raja Berperlembagaan
sebarang persoalan atau penolakan dianggap derhaka
Ciri2
Sistem Beraja:
ketua negara
ketua tertingga tentera
ketua agama Islam
YDPA
hanya didakwa dlm Mahkamah Khas
berkuasa lantik & lucut jawatan Jemaah Menteri
timbalan nasihat atas PM
berkuasa lantik: ahli SPR, suruhanjaya perkhidmatan, peguam negara, ketua audit negara, 40 ahli Deawan negara (senator), YDPN
YDPA jawatan wujud bila capai merdeka
YDPA & Majlis Raja2 kaitan dng Raja Berperlembagaan
YDPA ketua negara giliran 9 negeri bersultan/raja
sultan, YDPB N9 & raja Perlis ketua negeri masing2
ketua negara & negeri jlnkan tugas secara simbolik
kabinet/jemaah menteri diterajui oleh PM yg jlnkan tugas bagi pihak YDPA
YDPA dikehendaki terima Jemaah Menteri & bertindak berdasarkan nasihat yg diberi
Kuasa YDPA
pemilihan YDPA:
5 tahun gilir2
giliran dipercepat jika YDPA mangkat, raja/sultan layak terima giliran tapi menolak, sultan diputus x layak oleh Majlis Raja2 atas sebab capai had umur, mempunyai masalah kesihatan serta sebab peribadi
raja bleh lantik org lain dr negeri baginda sebagai proksi wakil
undian sokongan 5 ahli anggota MRR
MRR isytihar YDPA melalui dokumen bertulis yg disampai oleh Penyimpan Mohor Besar Raja2 kpd Dewan Parlimen
prosedur:
YDPA angkat sumpah & tandatangan dokumen sumpah jawatan
YDPA tidak lagi jln tugas di negeri baginda kecuali sebagai ketua agama Islam, tugas kaitan pindaan, kuasa utk lantik seorg Pemangku Raja & Majlis Pangkuan Raja
YDPA x bleh jln sebarang bentuk perniagaan, mempunyai jawatan bergaji mahupun terima sebarang emolumen sebagai raja di bawah perlembagaan atau negeri baginda
YDPA x bleh tinggal negara lebih 15 hari tanpa setuju MRR kecuali urusan rasmi Negara
Raja Permaisuri x bleh pegang jawatan dlm kerajaan persekutuan & negeri
timbalan YDPA
dipilih di kalangan sultan/raja dlm MRR selama 5 tahun
memangku tugas2 YDPA
keistimewaan sama dng YDPA
berhak letak jawatan secara bertulis kpd MRR
dipilih melalui majlis, bukan waris
x semesti dipilih jadi YDPA setelah tempoh jawatan YDPA berakhir
kuasa eksekutif
YDPA kuasa eksekutif tertinggi
bertindak atas nasihat Jemaah Menteri atau mana2 menteri yg bertindak dibawah kuasa am Jemaah Menteri
berhak tahu perkembangan urusan pemerintahan negara
kuasa budi bicaea utk tolak permintaan Parlimen dibubarkan, mengadakan mesyuarat MRR ttg keistimewaan kedudukan kemuliaan & kebesaran raja2 & ambil apa2 tindakan dlm mesyuarat itu, tugas2 lain dlm perlembagaan
kuasa perundangan
Parlimen manifestasi demokrasi & perundangan negara
YDPA sebhg komponen Parlimen selain Dewan Rakyat & Negara
berkuasa panggil Parlimen bersidang, menangguh & membubarkan Parlimen serta sampaikan titah ucapan dlm Majlis Parlimen
sesuatu rang undang2 diluluskan oleh kedua2 Dewan Parlimen mesti diperkenankan oleh YDPA sebelum diwartakan namun tetap jadi undang2 yg sah setelah tempoh tertentu yg diberikan kpd baginda berakhir
kuasa kehakiman
YDPA lantik ketua hakim negara, hakim2 mahkamah agung, hakim2 besar, hakim2 mahkamah persekutuan & tinggi
semua proses penghakiman serta keputusan adil mahkamah atas nama YDPA
tindakan baginda atas nasihat ketua hakim negara
diperutkkan kuasa pengampun utk beri ampun bagi kesalahan dibicara dlm Mahkamah Tentera, kesalahan sivil yg dilaku dlm Wilayah Persekutuan & hukuman yg dijatuhi oleh Mahkamah Syariah di negeri2 YDPA jadi ketua agama Islam
Majlis Raja2
forum/permuafakatan antara raja2 dng kerajaan yg dipilih melalui sistem demokrasi berparlimen
keahlian: raja 9 negeri (NNMB) & YDPN 4 negeri (NNMTB), dlm sesuatu persidangan MRR raja bleh hantar wakil tertakluk kpd perutkan yg ditetap dlm perlembagaan negeri2
persidangan: 3-4 kali setahun pengerusi raja paling kanan bertakhta, penyimpan mohor besar raja2 = setiausaha, 3 hari sekali, pertemuan eksklusif antara raja2 & wakil2 rakyat utk bincang hal ehwal negara secara tertutup dr pengetahuan awam, mesyuarat tertinggi Msia, YDPA diiringgi PM, sultan/ketua menteri diiringi MB/ketua menteri, hanya raja dlm sidang pilih YDPA & timbalan, MRR berhak mengadakan persidangan khas jika difikirkan perlu khususnya melibatkan kepentingan & kedudukan raja2 Melayu, peranan MRR merangkumi eksekutif & legislatif di peringkat persekutuan & negeri, MRR fungsi secara x formal dlm doktrin asing kuasa, MRR sebgai sumber asal dlm pemilihan & penyempurnaan tugas serta tjwb YDPA yg diperutk oleh perlembagaan, MRR sebgai penaung & lambang kedaulatan institusi diraja
peranan: pilih YDPA & timbalan, lantik Ketua Hakim Negara Ketua Audit Negara Ahli Suruhanjaya Perkhidmatan Awam & SPR, setuju/x rang undang2 yg perlu persetujuan MRR, pelihara kedaulatan raja2 agama Islam adat Melayu, jaga hal ehwal pentadbiran negara, memperluas anggota persekutuan, mempertimbang sempadan negeri
penyimpan mohor besar raja2: lantik bawah seksyen 3, tindak sebagai setiausaha MRR & pegang jawatan selama mana yg diperkenankan oleh MRR, panggil mesyuarat MRR bila diarah oleh YDPA, x kurang drpd 3 anggota MRR, selewat2 4 minggu sebelum tamat tempoh jawatan YDPA atau berlaku kekosongan jawatan YDPA/timbalan, sebarang persetujuan pelantikan nasihat MRR perlu penandaan Mohor Besar Raja2
Krisis
Berikut ialah 10 soalan objektif (MCQ) berdasarkan kandungan perenggan tentang krisis perlembagaan (pindaan 1983 dan 1993):
✅ Soalan MCQ: Krisis Perlembagaan Malaysia
1. Apakah yang berlaku pada tahun 1983 dan 1993 berkaitan institusi beraja di Malaysia?
a) Raja-raja diberikan kuasa mutlak
b) Parlimen dibubarkan oleh YDPA
c) Imuniti raja diperkukuh
✅ d) Pindaan perlembagaan mengehadkan kuasa raja
2. Mengikut pindaan Perkara 66(4), apakah yang berlaku jika YDPA tidak memperkenan rang undang-undang dalam 30 hari?
a) Rang undang-undang terbatal
b) Parlimen perlu bersidang semula
✅ c) Rang undang-undang tetap menjadi undang-undang
d) Undang-undang perlu dibawa ke Mahkamah Khas
3. Mahkamah apakah yang ditubuhkan untuk mendakwa Raja atas kesalahan peribadi?
a) Mahkamah Persekutuan
✅ b) Mahkamah Khas
c) Mahkamah Rayuan
d) Tribunal Raja-Raja
4. Perkara 181(2) menyatakan bahawa Raja hanya boleh didakwa jika:
a) Terlibat dalam skandal kewangan
b) Membuat keputusan politik
✅ c) Melakukan kesalahan atas sifat peribadi
d) Menandatangani rang undang-undang
5. Apakah kesan utama krisis perlembagaan terhadap persepsi rakyat?
✅ a) Persepsi negatif terhadap institusi beraja meningkat
b) Rakyat menyokong penuh semua tindakan raja
c) Kuasa YDPA menjadi lebih kukuh
d) Rakyat menolak sistem demokrasi
6. Mengapa Majlis Raja-Raja tidak dapat memberi maklumat balas yang berkesan semasa krisis?
a) Tidak mempunyai kuasa sah
b) Media pro-kerajaan ditutup
✅ c) Akses komunikasi kepada rakyat terhad
d) Mereka dibubarkan sementara
7. Siapakah yang mempunyai kuasa lebih dominan dalam sistem politik semasa krisis ini?
a) Yang di-Pertuan Agong
b) Majlis Raja-Raja
✅ c) Kerajaan yang dipilih rakyat
d) Mahkamah Persekutuan
8. Apakah risiko yang mungkin berlaku dalam sistem demokrasi selepas krisis ini?
a) Raja menjadi diktator
✅ b) Eksekutif memperkukuh kuasa atas nama rakyat
c) Dewan Rakyat dibubarkan kekal
d) Parti pembangkang dikuatkan
9. Bagaimanakah prinsip “semak dan imbang” terjejas akibat krisis ini?
a) YDPA boleh membubarkan Parlimen bila-bila masa
✅ b) Penolakan YDPA terhadap rang undang-undang tidak memberi kesan
c) Mahkamah Khas ditutup
d) Raja menjadi ahli Kabinet
10. Mengapakah tindakan bawah Akta Hasutan 1948 tidak diambil semasa krisis ini?
a) Undang-undang tidak terpakai kepada raja
✅ b) Kerajaan menggunakan krisis untuk pertahan institusi raja
c) Akta tersebut telah dimansuhkan
d) Raja tidak melakukan sebarang kesalahan
5 Demokrasi Berparlimen
Presiden US k-16, Abraham Lincoln: demokrasi sebgai pemerintahan drpd rakyat, oleh rakyat, utk rakyat
2 corak: sistem berparlimen & republik
Definisi
pemerintahan berasaskan rakyat yg berteraskan kpd kebebasan
demos=rakyat
kratos=kekuasaan
pemerintahan oleh rakyat atas kedaulatan rakyat
sistem sosial & politik, dng kekuasaan pemerintah yg dilingkungi set tatacara utk berkerajaan & melindungi hak perseorgn
Robert A Dahl 1992: sistem politik di mana anggotanya saling bergantung antara satu sama lain, sebgai org yg sama dr segi politik & mereka itu bersama2 berdaulat & memiliki kemampuan serta sumber daya yg mereka perlukan demi utk memerintah diri mereka sendiri
Jack Lively 1975: kerajaan rakyat, oleh rakyat & utk rakyat
K Ramanathan 1988: kerajaan berperwakilan atau wakil kerajaan yg terdiri dr sekumpulan org/seseorg wakil yg dipilih drpd pilihanraya demokratik & mereka menjlnkan tugas dlm masa tertentu berdasarkan kehendak rakyat
Ciri2
Perlembagaan: perkara 55 hanya YDPA bleh panggil Parlimen bersidang, pilihanraya umum mesti diadakan dlm 60 hari dr tarikh pembubaran parlimen utk pilih ahli2 Dewan Rakyat, SPR mengendali PR negeri & parlimen
Raja berperlembagaan: YDPA ketua negara dipilih melalui MRR
Pemerintahan secara perwakilan: YDPA x jlnkan pemerintahan negara secara langsung, wakil 3 badan = doktrin pengasingan kuasa - semak & timbang = semak tindakan antara satu sama lain
-Eksekutif: PM dilantik oleh YDPA melalui kuasa budi bicara dlm kalangan ahli parlimen yg dpt sokongan major rakyat dlm PR - ahli kabinet dilantik oleh YDPA atas nasihat PM sama drpd ahli parlimen Dewan Rakyat/senator Dewan Negara
-Perundangan: perundangan negeri wakil DUN ketua raja/sultan & persekutuan wakil Dewan Rakyat & Negara ketua YDPA
-Kehakiman: YDPA melantik ketua hakim negara mahkamah persekutuan, presiden mahkamah rayuan, hakim besar mahkamah tinggi malaya & SS, hakim mahkamah rayuan & tinggi - pelantikan dibuat atas nasihat PM setelah berunding dng MRR - hakim2 menjlnkan tugas kehakiman bukan YDPA
PR: pilih wakil rakyat bagi memperjuang hak rakyat
PR umum: 5 tahun sekali
PR kecil: bila wakil rakyat mati
peringkat persekutuan & negeri
Parti2 politik
mengetengahkan fhman & ideologi politik masing2
bertanding & PR bagi menarik sokongan rakyat
perantara utama antara rakyat & pemerintah
SPR: badan pengendali perjlnan PR samada di peringkat Dewan Rakyat (Parlimen) & DUN
sj
PR diperkenal oleh penjajah British sebgai landasan awal utk amalan demokrasi serta pendedahan rakyat berkerajaan konsep model pentadbiran British bila merdeka
PR pertama di peringkat perbandaran setelah Akta Majlis Berkuasa Tempatan dilulus 1950
PR pertama dijln 1951 di Pinang 1952 di KL
anggota
memelihara, menyelia, kekal proses demokrasi negara melalui PR adil
max perkhidmatan 66tahun
pelantikan kriteria: bukan seorg muflis, <66 tahun, x pegang jawatan bergaji, bukan ahli mana2 parti politik mahupun ahli Dewan Negara atau Dewan Rakyat
SPR bentuk urus setia yg diketuai oleh seorg setiausaha sebagai ketua pentadbir
fungsi
semak persempadanan kawasan2 PR Parlimen & Negeri x kurang dr 8 tahun selepas tarikh siapnya urusan kajian & persempadanan semula yg terdahulu
jlnkan urusan pendaftaran serta semak & kemaskini senarai nama2 daftar pemilih bukan saja daftar pemilih yg baru tapi juga keluarkan nama daftar pemilih yg telah meninggal dunia dng kerjasama JPN
mengendali PR umum & kecil yakni libatkan pemilihan ahli2 Dewan Rakyat & DUN termasuklah PR kecil jika ada kekosongan
undang2
Akta SPR 1957
Akta PR 1958
Akta Kesalahan PR 1954
Peraturan PR 1981, 2002, 2003
Struktur pilihan raya
parti politik yg memperoleh major kerusi di Dewan Rakyat atau DUN berhak menubuhkan kerajaan persekutuan atau negeri
First-Past-The-Post-System
elemen2 kerangka PR paling utama terdiri drpd: bhgian PR, pemilih, calon, proses PR
PR peringkat parlimen mesti diadakan dlm tempoh 60 hari setelah parlimen dibubarkan oleh YDPA
PR kecil berdasarkan kriteria: kematian, perletakan jawatan, hilang layak, pembatalan keputusan PR oleh Mahkamah PR
PR kecil perlu diadakan dlm tempoh 60 hari bagi semenanjung dan 90 hari bagi SS
speaker kata kekosongan menjejaskan undi majoriti sesebuah pari maka PR kecil perlu diadakan
sesebuah kawasan hanya 1 wakil rakyat
Proses PR
6 proses
pengeluaran writ/surat kuasa
penamaan calon
kempen PR
pengundian
penjumlahan rasmi undian
pengumuman keputusan PR
Kelayakan calon PR
calon wajib bayar deposit PR kpd pegawai pengurus/pengarah PR Negeri selewat2 pd hari penamaan calon
Parlimen: 10k deposit
DUN: 5k deposit
seseorg calon akan hilang wang deposit jika meraih undi kurang 1/8 drpd jumlah undi PR
calon2 di bawah naungan parti politik guna simbol parti masing2
calon x wakil mana2 parti = calon bebas, dibenarkan guna salah satu dr senarai simbol bebas disediakan oleh SPR
calon kriteria:
warganegara > 21 tahun
bermastautin secara tetap dlm sesuatu kawasan PR & daftar dlm pengundi dng SPR
sempurna & x diisytihar muflis oleh mahkamah
x pegang jawatan yg berpendptan tetap dlm perkhidmatan awam
x disabit dng sesuatu kesalahan oleh mahkamah & dihukum penjara x kurang drpd 12 bulan atau dideda x kurang drpd RM2k & belum dpt pengampunan
Kategori pengundian
pengundian biasa melibatkan pemilih2 biasa yg akan undi pd hari ditetap sebagai hari undi
pengundian awal 2-3 hari sebelum tarikh undi biasa melibatkan anggota tentera & pasangan serta anggota Polis & pasangan Pasukan Gerakan Am PGA
pengundian pos melibatkan pengundi x hadir yg terdiri drpd angkatan tentera & pasangannya, anggota polis serta pasangan PGA yg terpaksa menjlnkan tugas operasi pd hari mengundi, pelajar di luar negera & pasangannya serta kakitangan awam yg berkhidmat di luar negara & pasangannya
pengundian pos melibatkan petugas PR, ahli panel, pegawai & kakitangan SPR, mana2 kategori yg ditetap oleh SPR layak undi melalui pewartaan
Keputusan PR
diumumkan oleh pegawai pengurus sesebuah kawasan PR
parti yg menang bentuk kerajaan
semua dokumen kaitan PR (kertas undi & daftar pemilih) mesti simpan 6 bulan lepas PR
dokumen PR hanya dibuka atas arahan Hakim Mahkamah Tinggi
Petisyen PR
keputusan PR hanya bleh dicabar oleh mana2 calon di mahkamah melalui petisyen PR dlm 21 hari keputusan rasmi PR diwartakan
kriteria petisyen:
peras ugut, penyogokan atau salah laku yg jejas PR
x patuhi perutkan undang2 & peraturan PR
calon/ejennya hilang layak
perbuatan rasuah/salahi undang2 yg dilakukan oleh calon/ejennya
SPR perlu mengadakan satu PR baru jika mahkamah x sah PR
Penyata perbelanjaan PR
calon diberi had belanja & wajib serah penyata belanja kpd pegawai PR negeri dlm 31 hari lepas keputusan PR diwartakan
kegagalan = kesalahan & mengakibatkan hilang layak utk bertanding bagi 5 tahun akan datang
Parlimen: calon dibenar belanja max 200k
DUN: x belanja lebih 100k
6 Sistem Persekutuan
Kerajaan persekutuan: kerajaan pusat & negeri berkongsi kuasa pemerintahan & perundangan US, Australia, Brazil, India, Kanada
Kerajaan Kesatuan: kuasa pemerintahan & perundangan tertumpu kpd kerajaan pusat UK Denmark Indonesia Norway
Kerajaan Gabungan (Kondefederasi): kuasa pemerintahan & perundangan terletak kpd kerajaan negeri, kuasa kerajaan pusat terhad German Utara
Federalisme
Comments
Post a Comment